STATUT STOWARZYSZENIA „AKTYWNY BESKID”
z dnia 10.12.2019r
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Aktywny Beskid. W dalszej części Statutu nazywane Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego Statutu.
- Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miejscowość Iwonicz.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Jeżeli realizacja celów statutowych będzie tego wymagała Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju, na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Stowarzyszenie jest organizacją o charakterze społecznym. Realizację zadań i celów statutowych opiera na pracy społecznej członków stowarzyszenia. Do prowadzenia swoich spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym członków stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
- Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami niezbędnymi do realizacji celów stowarzyszenia. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
- Stowarzyszenie używa własnych oraz obcych symboli graficznych, odznak oraz pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
Cele i sposoby ich organizacji
- Do podstawowych celów Stowarzyszenia należą:
- działania na rzecz budowy długodystansowej trasy rowerowej łączącej Bieszczady
z Tatrami; - działania na rzecz budowy infrastruktury przyjaznej rowerzystom na terenie województwa podkarpackiego;
- popularyzacja roweru jako alternatywnego, ekologicznego i zdrowego środka transportu oraz środka rekreacji;
- popularyzacja narciarstwa biegowego w oparciu o istniejące i planowane trasy biegowe;
- popularyzacja innych form aktywnego wypoczynku i działania na rzecz ich rozwoju
w województwie podkarpackim, - działania służące poprawie bezpieczeństwa aktywnych osób w ruchu drogowym,
w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego; - propagowanie alternatywnych środków zrównoważonego transportu;
- rozwijanie kontaktów i współpracy między organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz realizacji celów statutowych stowarzyszenia;
- edukacja oraz wychowanie w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ekologii
i zrównoważonego transportu; - organizowanie imprez, wykładów i wydarzeń o charakterze społecznym, sportowym, turystycznym i kulturalnym;
- promocja i upowszechnianie sportu, turystyki i zdrowego trybu życia;
- promocja ekologicznej świadomości społeczeństwa i zasad zrównoważonego rozwoju;
- monitoring działań i funkcjonowania organów administracji publicznej, w tym także,
w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej; - działania na rzecz rozwoju i integracji społeczności lokalnej i regionu;
- wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych;
- pomoc merytoryczna dla organizacji pozarządowych w trakcie realizacji celów statutowych;
- pomoc osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych;
- prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej;
- upowszechnianie wiedzy na temat dostępu do informacji publicznej;
- aktywizacja jednostek i grup zagrożonych marginalizacją, biedą i patologiami poprzez aktywność sportową;
- działanie na rzecz zwiększenia udziału ludzi młodych w inicjatywach społecznych
i w życiu publicznym; - promocja i organizacja wolontariatu, jako formy zdobywania umiejętności pożądanych w społeczeństwie i na rynku pracy.
2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
w szczególności poprzez:
- koordynowanie i prowadzenie projektów, programów i kampanii promocyjnych;
- organizowanie wydarzeń, zgromadzeń, pikników, wycieczek rowerowych i innych form aktywnego wypoczynku ;
- organizowanie konsultacji, wykładów, kursów, szkoleń, konferencji, prezentacji, seminariów, sympozjów i zebrań;
- współpracę z organizacjami pozarządowymi, rządowymi, samorządowymi w kraju
i za granicą; - współpracę ze szkołami i uczelniami wyższymi w kraju i za granicą;
- doradztwo i pomoc w organizowaniu i przeprowadzaniu imprez o charakterze sportowym, informacyjnym, turystycznym i kulturalnym promujących województwo podkarpackie;
- prowadzenie badań oraz prac koncepcyjnych i projektowych, a także przygotowywanie raportów, prognoz, ankiet, badań;
- wszelkie inne działania dozwolone prawem, a sprzyjające realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki, sposób nabywania i utraty członkostwa oraz tego przyczyny
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
Warunki członkostwa
3. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną deklarację zawierającą rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia.
4. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą, podjętą nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia deklaracji.
5. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia, może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
6. Osoba fizyczna bądź prawna może stać się członkiem wspierającym po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu, podjętej nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia deklaracji.
7. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
8. Członkiem honorowym staje się osoba fizyczna, bądź członek zwyczajny stowarzyszenia po przyjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków na wniosek Zarządu, lub co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
Prawa i obowiązki członka
9. Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
- udziału w zebraniach, wykładach oraz wszystkich wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- zgłaszania wniosków i projektów dotyczących działalności Stowarzyszenia.
10. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania czynnego udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
- uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach Członków,
- przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Członków.
11. Członkowie wspierający, nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
12. Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
13. Członkowie honorowi posiadają takie same prawa i obowiązki jak członkowie zwyczajni, lecz są zwolnieni ze składek członkowskich.
Powody i możliwości utraty członkostwa
14. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnego zrzeczenia się z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na piśmie na ręce Zarządu,
- wykluczenia przez Walne Zgromadzenie Członków:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający dwanaście miesięcy,
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień
i uchwał władz Stowarzyszenia, - ze względu na nieangażowanie się w działania na rzecz Stowarzyszenia,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
15. Od uchwały Walnego Zgromadzenia Członków w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie złożone na piśmie wraz z uzasadnieniem do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków. Uchwała Walnego Zgromadzenia dotycząca odwołania jest ostateczna i nieodwołalna wykonywana ze skutkiem natychmiastowym.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje; warunki ważności uchwał oraz sposób reprezentowania Stowarzyszenia
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenia Członków,
- Zarząd Stowarzyszenia,
- Komisja Rewizyjna.
Wybór władz Stowarzyszenia
2. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zgromadzenie Członków w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów (Walne Zgromadzenie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego) przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
3. W przypadku braku kworum Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w drugim terminie, nie później niż miesiąc po pierwszym terminie. W takim wypadku uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
4. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
5. Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
6. Zarząd może być odwołany w przypadku nierealizowania celów statutowych Stowarzyszenia.
7. Zarząd składa się z 3 do 5 osób, spośród których Walne Zgromadzenie Członków wybiera prezesa Zarządu, wiceprezesa Zarządu i skarbnika Zarządu, a w przypadku składu pięcioosobowego dodatkowo dwóch członków Zarządu.
8. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia w trakcie Walnego Zgromadzenia Członków.
9. Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków, w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu Komisji.
10. Członek Zarządu czy Komisji Rewizyjnej może być wybierany do władz na więcej niż jedną kadencję.
Walne Zgromadzenie Członków
11. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
12. Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
13. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co 4 lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków.
14. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później jednak, niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zgromadzenia Członków.
15. Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Głosowanie odbywa się w sposób jawny lub tajny, w zależności od ustaleń uczestników Walnego Zgromadzenia Członków.
16. W przypadku braku kworum Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenia Członków w drugim terminie, nie później jednak, niż miesiąc po pierwszym terminie. W takim wypadku uchwały zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na ilość obecnych członków.
17. Walne Zgromadzenie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
18. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
19. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
20. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działalności i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie programu działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian Statutu,
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium (czyli zatwierdzanie i zaakceptowanie prowadzonych przez Zarząd działań) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej oraz podejmowanie uchwał w tym zakresie,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawie wydalania członków ze Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
21. Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia, opracowywanie programów merytorycznych, uchwalanie planów pracy oraz budżetu Stowarzyszenia,
- realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- przyjmowanie członków Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia działalności gospodarczej,
- wnioskowanie na Walnym Zgromadzenia Członków o nadanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia,
- inne kompetencje i uprawnienia nadane przez Walne Zgromadzenia Członków.
Posiedzenia władz Stowarzyszenia
22. Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia zwoływane są przez Prezesa Zarządu lub upoważnionego przez niego innego Członka Zarządu.
23. We wszystkich posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym Przewodniczący lub upoważniony przez niego członek Komisji Rewizyjnej oraz osoby zaproszone przez Członka Zarządu.
24. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje, co najmniej raz w roku Przewodniczący
z własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z członków Komisji. Posiedzeniom Komisji Rewizyjnej przewodniczy Przewodniczący lub wyznaczony przez Przewodniczącego członek Komisji. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są jawne.
25. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu finansowego,
- składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
- wnioskowanie do Walnego Zgromadzeni Członków o udzielanie absolutorium zarządowi,
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków zarządu w razie jego bezczynności bądź działań niezgodnych ze statutem Stowarzyszenia,
- wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków,
- występowanie do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli, oraz żądaniami wyjaśnień zaistniałych niejasności bądź działań Zarządu.
Podejmowanie uchwał
26. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od ustaleń władz, zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
Sposób reprezentacji Stowarzyszenia
27. Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu działający jednoosobowo bądź inny członek stowarzyszenia wskazany przez Zarząd.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia, sposób uzyskiwania środków finansowych oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
1. Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej i od sponsorów,
- dotacje, konkursy, granty, subwencje, udziały, lokaty bankowe,
- dochody z majątku nieruchomego, ruchomego, papierów wartościowych oraz działalności gospodarczej, jeśli Stowarzyszenie taką działalność podejmie,
- dochody z majątku Stowarzyszenia,
- dochody z działalności statutowej.
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
4. Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, chyba że wynika to bezpośrednio z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Działalność gospodarcza
5. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą.
6. Dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służą wyłącznie do realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
7. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, realizując inne cele niż określone w Statucie według zasad prawnych określonych w odrębnych przepisach.
8. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, w zakresie:
- wydawania książek i czasopism oraz prowadzenia pozostałej działalności wydawniczej,
- związanym z realizacją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
- realizacji nagrań dźwiękowych i muzycznych,
- związanym z organizacją targów, wystaw, warsztatów, seminariów, kongresów
i wykładów, - prowadzenia pozaszkolnych form edukacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych,
- prowadzenia pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych,
- prowadzenia działalności wspomagającej edukację, kulturę fizyczną i aktywność sportową,
- prowadzenia działalności twórczej związanej z kulturą i rozrywką,
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie bez względu na ilość obecnych członków stowarzyszenia.
2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.

Aktywny Beskid to stowarzyszenie działające na rzecz rozwoju i promocji regionu Beskidu Niskiego pod kątem turystyki rowerowej.
Nawigacja - najważniejsze działy
Skontaktuj się z nami
Floriańska 167B
38-440 Iwonicz
(+48) 723 111 764
aktywnybeskid@gmail.com